الأربعاء، 23 مايو 2012

ذكريات ال 6 دقايق و 37 ثانية (أول انتخابات رئاسية)

انتخبت هيييييييييييييييييييييه
الصبح صحيت من النوم على تليفون أمل الساعة 8 الصبح بتقولى انها واقفة فى الطابور الطوييييييييييييييييييييييييل أوى ومستنية اللجنة تفتح
قولتلها ايه اللى موديكى بدرى أوى كده يابنتى ؟؟
قالت أهو اللى حصل
رغينا شوية واتريقنا كتير وبعدين اللجنة فتحت فسابتنى بقى وراحت تتنتخب
انا بعديها عمالة أقاوم فى نفسى اروح دلوقتى ولا اخر النهار
وفى الاخر رسيت على ان انا اكمل نوم :)
صحيت الساعة 11 ونص اروح انتخب بقى
ماما قالتلى هتروحى فى الحر ده
قولتلها ماهى هى دى النصاحة كل الناس هتقول كده وتقعد فى البيت وانزل انا انتخب لوحدى ... بس هو انا هنتخب فين؟؟
ماما قالتلى وكمان مش عارفة لجنتك اتنيلى
بعت رسالة بخمستاشر قرش ل 5151 وبعتولى رسالة غريبة جدا مكتوب فيها مدرسة الاعدادية بنات (ياحلاوة) وانا مش فاهمة اللى هى ايه بالظبط بس كان مكتوب برضه جنب القسم قولت أروح جنب القسم وهناك اتصرف
بس ياسيدى لبست  وخدت معايا ازازة مية محدش عارف الدنيا هناك عاملة ازاى وكنت بفكر أعممل سندوتشات بس قولت ف بالى أكيد مش هتوصل لمرحلة السندوتشات
نزلت ورحت هناك ركبت مواصلتين .. بس كله يهون عشان خاطر مصر
سألت فى الشارع فين مدرسة البنات الاعدادى واحد ظابط شرطة عسكرية (بيتهيألى انه) ابن حلال شاورلى عليها
المدرسة فاضيااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااه خالص
ولا بنى آدم غير الحلوين بتوع الجيش والشرطة اللى بيأمنوا
قوم ايه الاقيلك واحد داخل قدامى ينتخب ومعاه بطة (اينعم بطة) .. المسكينة ماسكها من جناحاتها وداخل بيها ينتخب (والله احنا شعب زى العسل) وقدام شوية عند السلم لقيت اتنين عواجيز خالص خالص راجل وست ماشيين يتسندوا على بعض وهى بتقوله انتخب ابو الفتوح مش حد تانى يقولها ماشى استنى انتى بس هنا اطلع انتخب وانزل اوديكى لجنتك :)
وانا ع السلم واحدة سألتنى هتنتخبى مين؟؟ بكل براءة رديت أبو الفتوح بإذن الله
راحت بصالى من فوق لتحت آآآآه أبو الفتوح  .. بكل سذاجة برضه سألتها وحضرتك قالتلى عمرو موسى ... لا اراديا لقتنى بقولها ربنا يسامحك انتى واللى زيك عايزين تودو البلد ف داهية  وسبتها وطلعت
على باب اللجنة دورت على اسمى فى الكشف وبعدين لقيت طابور صغنن كده وقفت اخر واحدة وبعد دقيقة كده جت واحدة بتسأل على طابور لجنة 10 راحو الناس قالولها هنا .. وانا أقول هنا مين هى مش دى 11 قالتى واحدة 11 الفاضية اللى هناك دى انتى ايه اللى موقفك هنا
رحت بقى ع اللجنة الفاضية ودخلت لوسمحت هنا لجنة 11
-ايون انتى رقمك كام 

-3870
-المكتب اللى قدامك
رحت المكت التانى رقمك وبطاقتك قولتله الرقم ماطلعش اسمى .. من هنا لهنا وصلنا لأن انا أصلا رقم 3810
ماعلينا .. القاضى بيسأل وانتى بقى فى سنة كام؟؟
- تالتة اسنان ان شاء الله
- دا انا سنانى ....... (عيب دى أسرار عيانين) وهتفتحى فين بقى عشان أبقى اجى اكشف عندك
- انا لسه مقررتش بس حضرتك انا تحت امرك فى أى حاجة
وادانى الورقة ورحت ورا الستارة عشان انتخب .. قريت الفاتحة وسميت بالله وقرأت أسامى المرشحين .. مفيش غيره عبدالمنعم .. وصح جنب عبد المنعم والحمد لله بعديها وطبقت الورقة وحطيتها فى الصندوق
وانا خارجة بسألهم فين الحبر لقيت واحد واقف ع الباب بيقولى يلا حطى صباعك .. انا لا ارادى برضه مديت ايدى الشمال اللى كانت لسه ماسكة القلم وبتعلم .. ايدك اليمين يا أستاذة .. على فكرة انا شولة .. ايدك اليمين ياأستاذة (فكرنى بشوية الدكاترة اللى عندنا اللى أقولهم انا شولة يقولولى من يمين العيان يادكتورة) ما علينا اديته صبعى اليمين وانا بضحك وربنا يباركله غرقهولى كله حبر وقالى بااااااااااااااااس كفاية كده حلو اوى ... وانا خارجة سامعة الراجل اللى سألنى انتى ف سنة كام بيقول دى طب اسنان (مش عارفة دى شتيمة ولا ايه)
وبس خرجت من اللجنة
لقيت 3 رجالة كبار واقفين قدام صورة لمحمد مرسى وواحد بيقول ده محمد مرسى التانى بيرد عليه لأ ده عمرو موسى ... انا رحت رادة عليه ياجماعة ده عبد المنعم ابو الفتوح رمز الحصان :) :P:P
وروحت .... بس
سعيدة بممارسة الديموقراطية 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق