الأحد، 7 أغسطس 2011

النخبة

بعد الثورة تردد مصطلح لطييييييييييف جدا اسمه النخبة 
مين دول ياعم؟؟ دول شوية ناس نضاف كده بيقروا كتير وفى منهم اللى معاه ماجستير ودكتوراه .. فى أى حاجة ((عديها دى))وبيطلعوا على التلفزيون كل يوم من 10 ل 12 فى برامج التوك شو عشان يحللو حال البلد .. وفى منهم اللى بيكتب فى الجرايد المحترمة 
وبس ياسيدى.
أنت كواحد من الناس العادية اللى بتنزل الصبح تروح شغلها وترجع تريح شوية وتروح تصلى العشا فى الجامع وبعدين ترجع تتعشى وانت بتتفرج على المسلسل التركى ... عمرك شفتهم فى الشارع؟؟
عمرك اتكلمت معاهم عرفت وجهة نظرهم أو عرفتهم وجه نظرك؟؟
طيب بيقولولك انهم بينزلوا ميدان التحرير أول رد هتقولهلهم مصر مش ميدان التحرير
ومش كل الناس بتتفرج على برامج التوك شو .. وفى ناس معندهاش تلفزيون أصلا
ممكن تصدق النخبة دى لو شفتهم ف يوم؟؟
طيب ممكن تقتنع بأى حاجة بيعملوها حتى لو كانت ثورة على الظلم والفساد؟؟
طيب لما يتضربوا فى الميدان مش أنت هتقول أحسن؟؟
وهتقول كمان آدى اللى خدناه من الثورة

هناك 3 تعليقات:

  1. ردا على الاسئلة ... المكتوبة
    . عمرك شفتهم فى الشارع؟؟ اه ان شفت اغلبهم في التحرير .. واكيد الناس اللي بتنزل كتير عارفة كدة كويس .. انا عن نفسي شفت محمود سعد وعمرو حمزاوي وصفوت حجازي والمستشار محمود الخضيري وجورج اسحاق والبلتاجي واكلمت معاهم كتيير ..وزكريا عبد العزيز

    وعرفت ارائهم عن النزول والاعتصامات

    واكيد طبعا انا بتفق مع بعض النخبة وبختلف مع البعض الاخر ...عادي


    وانا عن نفسي بصدق ناس كتيرة فيهم

    ردحذف
  2. ردا على الاسئلة ... المكتوبة
    . عمرك شفتهم فى الشارع؟؟ اه ان شفت اغلبهم في التحرير .. واكيد الناس اللي بتنزل كتير عارفة كدة كويس .. انا عن نفسي شفت محمود سعد وعمرو حمزاوي وصفوت حجازي والمستشار محمود الخضيري وجورج اسحاق والبلتاجي واكلمت معاهم كتيير ..وزكريا عبد العزيز

    وعرفت ارائهم عن النزول والاعتصامات

    واكيد طبعا انا بتفق مع بعض النخبة وبختلف مع البعض الاخر ...عادي


    وانا عن نفسي بصدق ناس كتيرة فيهم

    ردحذف
  3. انا بتكلم عن الراجل العادى اللى مش بينزل التحرير .. انا معاك جدا ان انا بصدق الناس دى وكلهم ناس زى الفل .. بس غير ميدان التحرير هما ماراحوش محدش فيهم مثلا نزل قرية فى الصعيد وفهم الناس هناك يعنى ايه دستور او مواد فوق دستورية
    نوارة نجم واسماء محفوظ وغيرهم دول مش بتشوفهم غير فى ميدان التحرير
    انا عايزهم ينزلو يتكلمو مع الناس يعرفوهم البلد فيها ايه

    ردحذف